Text

BOOKS (SINGLE AUTHOR):

Julia Ramírez Blanco, Artistic Utopias of Revolt: Claremont Road, Reclaim the Streets, the City of Sol, Palgrave, 2018 (ISBN 978-3-319-71422-6) // English version of Julia Ramírez Blanco, Utopías artísticas de revuelta, Cátedra, Madrid, 2014 (ISBN 8437632331, 9788437632339).

EDITED VOLUMES

NON-TEXTUAL UTOPIAS/UTOPÍAS NO TEXTUALES, monographic issue of REGAC Journal, 2016, 2018. With texts by TJ Demos; Rachel Weiss; Timothy Miller; Dirk Hoyer; Dario Azzellini & Oliver Ressler; Fernando Araujo, James Block, Lorenzo Ganzo Galarça, Manoela Guimarães Gomes, Edson Luiz André de Sousa, Sofia Tessler & Léo Tietboehl; Laia Manonelles; Jorge Lopera & Efrén Giraldo; Kylie Banyard; Concepción Cortés Zulueta; Magdalena Schulz-Ohm; Nadja Gnamuš; Mercè Alsina and Antonio R. Montesinos (ISSN 2013-8652) (English and Spanish).

BOOK CHAPTERS:

“Tendencias utópicas del arte contemporáneo”, in Begoña Alonso Ruiz, Javier Gómez Martínez, Julio J. Polo Sánchez, Luis Sazatornil Ruiz, Fernando Villaseñor Sebastián (eds.), La formación artística: creadores-historiadores-espectadores, Santander, Editorial Universidad de Cantabria, 2018, pp. 1046-1058 (ISBN 978-84-8102-848-5) (Spanish).

“The Art of Occupation: Four Ways of Reading Protest Camps through the Lens of Art” in Rafael Pinilla and Christina Gramatikopoulo (Eds.), Critical Cartography of Art and Visuality in the Global Age II. The Territories of the Contemporary, Cambridge, Cambridge Scholars Press, 2018 (ISBN-13: 978-1-5275-0641-1) (English).

“Viaje, mito y logos. Las estrategias de desplazamiento de Muntadas” / “Journey, Myth and Logos. Muntadas´s Strategies of Displacement”, in Alicia Chillida (ed.), Muntadas. Estrategias do desprazamento, Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, 2018 (trilingual Spanish/English/Galician).

“Barcelona en Comú. Questions posées à un nouvel agir politique” (colaboración con Amelie Nicolas), in Penser depuis la frontièreExpérimentations méthodologiques et épistémologiques entre art et sciences humaines, Les Presses du Réel, Paris, 2018 (ISBN : 978-2-914563-88-8) (French).

“Símbolos del poder, sonidos de revuelta” / “Symbols of Power, Sounds of Revolt” , in Generación 2018, Madrid, La Casa Encendida, 2018, pp.77-84 (bilingual Spanish/English).

“Reclamemos las imágenes, tomemos las palabras”, in Ana García Alarcón (ed.), La distancia que nos separa, Madrid, Comunidad de Madrid, Sala de Arte Joven, 2018 (Spanish).

“Vers une politique du signe”, in Pedro Ordoñez Eslava and Antonia Maria Mora Luna, Les arts en [temps de] crise. Artes[h]oy, L´Harmattan, Paris, 2017, 211-239 (ISBN  978-2-343-09451-9) (French).

“Los nazarenos: el sueño de fundir arte y vida”, en Manuel Blanco (ed.), Hecho en Roma, Cooperación Española-La Fábrica, Madrid, 2017, pp. 57-61 (ISBN 978-84-16248-92-6) (Spanish).

“Ali Cherri. Somniculus”, Selected 12. Artist Film & Video Today. Works & Words. LOOP Barcelona 2017, COLOPHON, Barcelona, 2017 (ISBN 978-3-96098 -082-7) (English).

“Lonas, cartones, continuos y fragmentos”, in  Fernando Baena, Rafael Sánchez-Mateos Paniagua and Daniel Lesmes (coords.), Esto es lo verdadero, Madrid, Cruce, 2017, pp. 37-38 (Spanish).

“Embodiment of Femicide in the Work of Regina José Galindo”, in Nasheli Jiménez del Val (ed.), Body between Materiality and Power: Essays in Visual StudiesCambridge Scholars Publishing, Newcastle, 2016, pp. 47-62 (ISBN 13: 978-1-4438-9533-0) (English).

“Hacia una breve historia de la convivencia entre artistas” // “Verso una breve storia della convivenza tra artisti”, Processi 143Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación/AECID/Cooperación Española, Roma 2016 (ISBN 978-84-16248-92-6) (bilingual Spanish/Italian).

“Activism and Camping in Documenta 10, 11 and 13”, in Alan Moore and Alan Smart (eds.), Making Room: Cultural Production in Occupied Spaces, Other Forms & the Journal of Aesthetics and Protest, 2015 (ISBN: 9780979137792) (English).

“Epílogo”, in Ernesto García López, Todo está en Todo, Madrid, Amargord Ediciones, 2015, pp. 127-130 (ISBN 9788494486371) (Spanish).

“DIY Utopias: The Rebel Urbanism of Madrid’s “Acampadasol”, in Anna Maria Guasch Ferrer and Nasheli Jiménez del Val (eds.),  Critical Cartography of Art and Visuality in the Global Age, Cambridge, Cambridge Scholars Publishing, 2014 (ISBN 13: 978-1-4438-6041-3) (English).

“Acampadasol”, in Bella Revuelta, Milrazones, 2014 (ISBN ISBN 978-84-941831-1-9) (Spanish).

“Introducción”, for the book by Hans Prinzhorn, Expresiones de la locura. El arte de los enfermos mentales [1921], trans. María Cóndor, Madrid, Cátedra, 2012 (ISBN 9788437629803) (Spanish).

BOOK TRANSLATIONS:

Translation of the book by Erwin Panofsky, La Arquitectura Gótica y la escolástica [Gothic Architecture and Scholasticism, 1951], Madrid, Siruela, 2007 (ISBN: 9788498411058) (English to Spanish).

Translation of the book by Eva Fernández del Campo and Henar Riviere (eds.), El arca de Babel. Teoría y práctica artística en el escenario transcultural, Madrid, Abada, 2013 (ISBN 9788415289340) (Spanish to English).

ARTICLES:

Introduction”/ “Introducción”, REGAC Journal, No. 4, 2016 (2018), pp. 1-34 (bilingual Spanish/English).

“Rave Poetics“/”Poéticas raveras” A-Desk, November 20, 2017 (bilingual Spanish/English).

“La era del testigo”/ “Forensic Architecture at MACBA”, Arquitectura Viva 197, 2017, pp 14-15, (bilingual Spanish/English).

“Javier Peñafiel, de puño y letra“, Abc Cultural, July 14, 2017.

“Marco Godoy: el poder en escena”, Exit: imagen y cultura, nº 65, 2017, pp. 110-121 (ISSN 1577-2721) (Spanish).

“Art, participation (et) politique” / “Art, Participation and Politics”, Critique d´art. Actualité internationale de la littérature critique sur l’art contemporain, 48, Spring/Summer 2017 (bilingual English/French).

Hyeronymus Bosch´s Worlds that Could have Been”, Hyperallergic, September 6, 2016 (English).

“Mapping Gentrification and Urban Resistance in Istanbul”Hyperallergic, May 10, 2016 (English).

“Armonías del numero. Elena Asins, 1940-2015”, Arquitectura Viva 182: Industrial Heritage, 2016, pp. 48-51 (Spanish).

Estudios de caso para una iconografía de protesta“, Boletín de Arte 36, Departamento de Historia del Arte, Universidad de Málaga, 2015, pp. 31-49 (Spanish).

“Una urbe nómada”/”Constant´s New Babylon”, Arquitectura Viva 179, November 2015, pp. 52-55 (bilingual Spanish/English).

“Primitivismo pop” / “Jean-Michel Basquiat: A Retrospective”Arquitectura Viva 178, October 2015, pp. 57-61 (bilingual Spanish/English).

“Banners and the Madrid 2011 Protest Camp: Reading the Signs of Revolt”, Victoria and Albert Museum, Disobedient Objects Blog, April 16, 2014 (English).

Los descampados de promisión de Lara Almarcegui“, Quintana, 11, November 2013 (Spanish).

“Reclaim the Streets! From Local to Global Party Protest”Third Text 4special issue, Global Occupations of Art, July, 2013 (English).

Historia de los juguetes de construcción, de Juan Bordes” Arte y Parte, 105, June-July 2013 (Spanish).

“Madrid´s Renaissance of Occupied Spaces”The Nation, March 4, 2013 (English).

“Reclaim the Streets! From Local to Global Party Protest”, Revista de Estudios Globales y Arte Contemporáneo, 1, January 2013 (English).

“Corrientes subterráneas. Robert Crumb y el cómic “underground”, Arquitectura Viva, 147, 2013 (Spanish).

“Punk sin punk”, Re-visiones, 3, 2013. // “Punk sans Punk” Re-visiones, 3, 2013 (bilingual Spanish/English).

Beautiful Trouble or How to Move between Art and Revolt”, Re-visiones, 2, 2012 (bilingual Spanish/English)

How to Strike Back: A 14N Dispatch From MadridThe Nation, December 10, 2012 (English).

“How Young Madrid Rejects Austerity: the What and Why of 25S”,The Nation, October 8, 2012 (English).

“Urbanismo de revuelta. La Ciudad de Sol, un manifesto arquitectónico”, Arquitectura Viva, 145, 2012, p. 112 (Spanish).

“Clima artificial de primavera: un libro de antifaces, disfraces y sucedáneos”, Ars OperandiSeptember 27, 2012 (Spanish).

“Arte de-mente”,  El Mundo,  September 14, 2012, p. 42 (Spanish).

“ABCD City: un diccionario aleatorio de la ciudad de Nueva York” , Paisaje transversal, July 1, 2012 (Spanish).

“AVL Ville”, Utopia Today?, Ecole Spéciale d´Architecture, Paris 2010, pp. 26-27 (English).

“Regina José Galindo o el cuerpo como nación”, Boletín de Arte, pp. 435-458 (Spanish).

“La ciudad desmontable”, Lars, 21, pp. 38-43 (Spanish).

“Suntuosa Proa”, in Arquitectura Viva, 126 (2009), pp. 74-75 (Spanish).

“Manos de parado/Marco Sánchez Godoy”, in M.A.P.A., exhibition catalogue (Aranjuez: Felipe II Libros, 2006), pp. 59-63 (Spanish).

“Utopías artísticas del mundo contemporáneo: el caso de Claremont Road”, scientific poster, Encuentro de Jóvenes Investigadores, Semana de la Ciencia, November 7 2011, Residencia de Estudiantes, Madrid (Spanish).

“Banners and the Madrid 2011 Protest Camp: Reading the Signs of Revolt”, Disobedient Objects blog, Victoria and Albert Museum (English).

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s